A pontosság kedvéért lássuk Timi képét a pontosan behúzott aranymetszési (lila) és harmadoló (zöld) vonalakkal, valamint az átlókkal (kék).



Láthatjuk, hogy Bodza feje valóban szinte pontosan az oldalakat aranymetszési pontjukban megosztó vonalak találkozási pontjába esik, Reni azonban határozottan beljebb van, bár az ujja, amellyl mutat, valóban ugyancsak aranymetszésbe van szerkesztve. A Tüske által is említett bal alsó sarokból indított átló majdnem pontosan a két fejen fut át.

Készítettem egy vágást, amelyben még jobban illeszkednek a képalkotó elemek a nevezetes vonalakhoz. Valójában a kép nem lett jobb, de "szabályosabb" lett a jobb oldali és felső vágás által. Ezzel a képpel nem a szabályok erejét akarom igazolni, hanem éppen azt megmutatni, hogy nem kell "tökéletességre" törekedni, ha a kép magától is működik.



Talán annyit még említsünk meg, hogy az u.n. harmadoló szabály (mely szerint a fontos képi elemeket célszerű a harmadoló vonalakra szerkeszteni) valójában ugyancsak az aranymetszésen alapul, csak sokkal egyszerűbb megérteni. Jól látható ugyanis, hogy az aranymetszés és a harmadoló vonalak majdnem egybe esnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://lato-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr87469237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Főfüge · http://sonaj51.blogspot.com/ 2008.05.15. 01:52:22

Ebből is látható, hogy Timi is egy hatalmas tehetség! meg a Zita is meg mindenki, tehát az egész elbafot társaság!
Magamról, természetesen szerénységből nem nyilatkom!
A szép dolgok miértjét kutatva jöttek rá, az aranymetszés törvényszerűségeire, és Senkinek nem ajánlom, hogy keresse a "szerkesztést"!
Az jön!
Egy kép, az vagy jó, vagy nem!
Hogy miért jó, az nem számít, a lényeg, hogy jól érezzük magunkat a nézése közben!
Hogy közben, megfelel ilyen, meg olyan szerkesztésnek, az egy dolog, de ha körzővel, meg vonalzóval Fotózunk, akkor az megfelelel mindenféle "akárminek", csak a szerkesztés szigorú volta miatt lemarad a szépség, az érzelem és az, hogy a "nézők" jól érezzék magukat!
DE!
Ha jó egy kép, akkor megfelel mindenféle szerkesztésnek!
"Szerkesztés nékül" a kép pedig = tehetség!!!

Most jut eszembe! 2 dl borhoz 1.235 dl szóda kell az aranymetszés szabálya szerint!

Rajli! Csoda, hogy nekünk mindíg megártott?
Láthatod, milyen töményen ittuk!!!

Holnaptól tisztán iszom!!!
Az, hogy a Marika ezért kettészel, az már szabálytalan, mert nem aranymetszés!
Ha mégis kettészel, akkor maradok a felesnél! Egye fene!
Áttérek a szilvapálinkára!

Főfüge

Főfüge · http://sonaj51.blogspot.com/ 2008.05.15. 02:16:57

Ja!
Kedves Laci!

Egy igazi Admin, az így működik!!!
Ezzel, nem azt akarom mondani, amire mindíg is haragudtál, hogy a Szirgie az nem, meg egy ........ hanem. A pontok bővíthetők!
Számomra, Te vagy az igazi Admin!
A segítő, a pátyolgató, az eligazító, a mindig előrevivő, az aranymetszést tanító,
a művészi ábrázoló, az etalon, nem színezem tovább, érted, hogy mire célzok!
Tehát, a tökély!
Ezt az egészet (Te tudod, hogy nem így van!) nem azért mondom, hogy dícsérjelek)
csak azért írom, ha Kecskeméten jófajta borral kínálsz minket percenként (ami normális és természetes), akkor légyszi szó nélkül türd el, hogy az én poharam kétszer akkora lesz, mert a tehetség... tudod!
Oksi?
Vagy ne menjek?
Ezt Te se akarhatod?!

Főfüge

ET- · http://lorantmarton.blogspot.com/ 2008.05.15. 10:09:48

Füge, most szívemből szóltál!! :)
A kompozíciós szabályokat nem árt ismerni, de öreg hiba vonalzóval szerkeszteni képeinket!
Már csak azért is, mert egy jó kompozíció az aranymetszéseken túl millió kis apró összetevőböl áll össze, amit ha fotózáskor mind végigmatekozunk lemegy a nap. :)
Helyette érezni kell és valóban jönni fog magától. Timinél se tudatos mindez, egyszerűen csak érzi, ezt hívják tehetségnek.
Végül ha már kész a kép és van kedvünk lehet elemezgetni a képeket. Mert jobb képeken szinte mindig helyén vannak a dolgok még akaratlanul is.

Laci! Köszi a ráfordított energiát és precizitást. Én nem foglalkoztam ennyit vele, tényleg nem szeretem kicentizni a képeket, ezért is huzogattam be a vonalakat szabad kézzel, szemre.
Arra mondjuk jó volt, hogy látom a szemmértékem nem a régi! :)
Az is kiderült, hogy Timinek ez a képe több egy szimpla középrekomponált képnél.

A második kép nagyon tanulságos!!
Roppant precíz és mégis ahogy Laci is írta nem jobb!
Ezzel szerintem gyakorlatban is tökéletesen alá támasztottuk azt a tényt, hogy vonalzóval szerkeszteni egy képet szinte mindig hiba!
Akkor ezek alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy Timi képe nem teljesen szabályos, nem pontosan szabályok szerint kiegyensúlyozott kép? Azaz a hibátlanul komponált kép nem feltétlen a legjobb?
NEM!!
Én nem erre jutottam. Továbbmegyek, szerintem Timi eredeti képe egy hibátlanul komponált, szabályoknak teljesen megfelelő kép! :)
Méghozzá mondom ezt azért, mert az aranymetszés, az átló csak egy apró eleme egy jó kompozíciónak.
Ezen felül még rengeteg apró és nemis olyan apró erő munkálkodik egy képben, ami végül kialakítja a szemünknek legkedvesebb elrendezést.
A második kép szinte tökéletesen szabályos, mégis borul az egyensúly.
Ha megvizsgáljuk a kép tónusait jól látható, hogy Reni abszolút mértékben kiemelkedik a képből, éppen ezért sokkal nagyobb súlya van. Pont ezért a második szabályos képen a kép jobbra döl, nincs egyensúly.
Aztán ott van az emberi tényező. Mindketten kicsit jobbra néznek, ami szintén jobbra viszi a súlyozást.
Ha még ennél is jobban bele akarok menni akkor ott van az az erővonal ami Bodza farkától indúl és egy egészséges ívet leírva Reni tekintetéig meg sem áll! :)
Egy jó kompozicót milliónyi erőhatás együttese, egyensúlya adja.
Tehát mégis csak azt kell mondanunk, hogy a jó kép hibátlanul komponált kép.
De NEM, szerintem még ez se igaz! :)
Legtöbb esetben megállja a helyét, de van hogy egy kép a feszültséget szándékos dekompozícióval éri el.

Ahogy Timi mondaná: Putty, én csak nyomom a gombot!

És milyen igaza van!! :)

ET- · http://lorantmarton.blogspot.com/ 2008.05.15. 10:44:54

Füge!
Ha legközelebb találkozunk viszek magammal egy üveg bort, amit majd az aranymetszés szigorú szabályai alapján elfogyasztunk! :)
Hogy ez mikor lesz nem tudom, mert sajna a nagy talira mi sem tudunk menni. :(

tesztfoto · http://members.upclive.hu/falcsik.tamas 2008.05.16. 10:42:09

Látom, kisebbfajta rajzverseny bontakozott itt ki.
Akkor most mindenki, rajzoljon egy egyenes vonalat mindenféle segédeszköz nélkül.

Érdekelne, hogy mit értetek a bor aranymetszés szerinti elfogyasztásán?

A tétel gyakorlati szemléltetése:
1. Végy egy teli palack bort.
2. A dugó eltávolítását fogyassz belőle az aranymetszés szabályai szerint.

Ekkor: Egy palacknyi bor mennyisége úgy aránylik az elfogyasztott bor mennyiségéhez, mint az elfogyasztott bor mennyisége a megmaradt bor mennyiségéhez.

És kié lesz a kisebbik rész?
Nem lesz ebből vita?

tesztfoto · http://members.upclive.hu/falcsik.tamas 2008.05.16. 10:46:24

A 2. pont helyesen:
A dugó eltávolítását követően, fogyassz a borból az aranymetszés szabályai szerint.

Zitalma-Parfüm 2008.05.16. 11:02:20

Még szerencse, hogy az én ki s gépemen lehet úgy fotózni, hogy eleve rajta vannak ezek a vonalak.... bár nem ilyen szép szinesek!
Élmén volt olvasni titeket!
Timi csak puttyogjon és nyomja a gombot!!!

Kir_Royal · http://www.kiralylgy.hu 2008.05.16. 11:44:42

Tamás!
Szerintem az aranymetszés szabályát a fröccskészítésre lehet jól értelmezni.
Eszerint kisfröccs az, ahol bor mennyisége úgy aránylik a szódáéhoz, ahogyan a szódáé a fröccs egészéhez, nagyfröccs pedig az, ahol a szóda mennyisége aránylik úgy a boréhoz, ahogyan a boré az egészhez. Mindezt három decis pohárra viszonyítva a kisföccsben 1,1459 deci bor és 1,8541 deci szóda van. A nagyfröccsben értelemszerűen fordított az arány.
A témában járatosabbak máris rájöhettek, hogy a bölcs néplélek itt is leegyszerűsíti a dolgot (mert utálja a törteket) és a harmadolószabályt alkalmazza. A nagyfröccsben 2:1 a bor-víz arány. Ahol a víz a kétszeres, az a hosszúlépés (én is ezt szeretem, ösztönösen egy kicsit több borral, hogy az aranymetszés felé mozduljunk el). A kisfröccs csak 2 deci és fele-fele arányban van a bor és a szóda.

Kir_Royal · http://www.kiralylgy.hu 2008.05.16. 11:48:41

Ehhez a vonalzóval való szerkesztéshez még annyit, hogy valahol olvastam az efféle ökölszabályokról, hogy ha nincs jobb ötletünk, akkor érdemes ragaszkodni hozzájuk. De a kép (amint ezt itt is láttuk) nem attól lesz jó, hogy tudatosan alkalmaztuk a szabályokat, de ha jó a kép, akkor jó eséllyel felfedezzük benne a szabályszerűségeket is (vagy legalábbis az ezektől való eltérést, mint a hatáskeltés eszközét).

PekZo 2008.05.16. 13:13:54

Élmény volt olvasni a fejtegetéseket. Annyi biztos, hogy a szabályok lényege a betartásuk, ugyanakkor a be nem tartásnak is jelentősége van, legalább akkora, mint a betartásnak, ezért a szabályok szándékos megszegése szintén bírhat képalkotó erővel.
Ja és akkor nem beszéltünk a két véglet közötti széles területről.

tesztfoto · http://members.upclive.hu/falcsik.tamas 2008.05.16. 13:33:08

Igen, egyetértünk. Egy jó képnél teljesen mindegy, hogy méregetés eredményeként vagy ösztönösen született, felkapjuk rá a fejünket.

Az egyenes szabadkézi 'vonalakkal' pár festő már bizonyított, de lehet, hogy a fröccsök aranymetszés szerinti elfogyasztásának tanulmányozása után már nehezebb dolguk lett volna - vagy ki tudja. :) Nekem borozás előtt sem menne figyelemre méltó egyenest rajzolni, de utána már tuti mindenütt görbülne. :)

Főfüge · http://sonaj51.blogspot.com/ 2008.05.16. 13:55:10

Kir_Royal - Tamás!

Laci! Szakmailag lektoráltam az írásod a kisfröccsről a 3 decis pohárba. Amit leírtál az a hosszúlépes. Figyeljünk! Vagy gyakorlatban is elvégezted a méréseket és csak egy poharad volt?

Tamás!

Kimunkáltam a vitamentes aranymetszéses borozást.
Tüske húz egy vonalat, majd kihúzza a dugót, mert ővé a bor, majd mivel udvarias, nekem tölt először és természetesen a nagyobbik részét, ő pedig megissza a maradékot.
Mivel én is udvarias vagyok, én is húzok egy vonalat én is bontok egy bort, töltök a Tüskének, természetesen a nagyobbik felét, én pedig megiszom a maradékot.
Nyilván felmerült benned a kérdés, hogy minek az egyenes vonal. Egyszerű, mert függőlegesen húzzuk és úgy hivjuk, hogy strigula, igy a dolog ismételhető.
Most már csak egy a probléma, ha jössz ezt ellenőrizni és mivel mind a ketten udvariasak vagyunk, hogy oldjuk meg hogy Te is ihass az aranymetszés szabályai szerint. Ezt is kimunkáltam! Hozol egy üveg bort, kihúzod a dugót és megiszod egyedül, természetesen szigorúan az aranymetszés szabálya szerint, előbb a nagyobbik részt, mert nyílván Te is udvarias vagy, majd megiszod a maradékot és húzol egy strigulát.

Főfüge

rajli · http://rajlicska.blogspot.com/ 2008.05.16. 18:33:50

Köszönöm Nektek, hogy a borral kapcsolatban levezettétek az aranymetszést. Így azonnal megértettem! :-)))

ET- · http://lorantmarton.blogspot.com/ 2008.05.18. 10:12:31

Pár napig nem néztem rá a blogra, de örömmel látom, hogy van itt élet.
Elég pár palack bor, strigula, valami furi metszés megemlítése és feléled a társaság! :)
Rendezhetnénk néha ilyen képelemzést kézzel fogható papír képek felett kézzel fogható palack borocskák társaságában is! :)
Én pl. pár üveg után bárhová húzok aranymetszést!
:)

GPX_600 · http://timeabelenyesi.blogspot.com/ 2008.05.22. 17:47:04

Hát jól ízekre szedtetek, nem mondom :))
Érdekes így látni a képeimet, mivel tényleg soha nem szoktam erre figyelni.
süti beállítások módosítása