Január 11-én nyitott, és március 16-ig látogatható Aszmann Ferenc kiállítása Kecskeméten, a Magyar Fotográfiai Múzeumban. Ha nem hallottatok róla, nem kell szégyelni magatokat miatta, annak ellenére, hogy az 1908-ban született művész az egyik legsikeresebb fotográfus volt a II. világháború előtti Magyarországon. Kincses Károlynak a kiállítást felvezető írásából  azt is megtudhatjuk, hogy az 1939-ben legtöbbet kiállító 2000 fotográfusból 50 volt magyar, és az első 20 között (öt másik honfitársával együtt!) Aszmann Ferenc is megtalálható. 1945-ben Brazíliába költözött, és itt is élt 1988-ban bekövetkezett halálig. Egész életében fotózással és a fotográfiához kapcsolódó könyvek kiadásával foglalkozott.

Tegnap Zitával és Öveges Lacival megnéztük a kiállítást. Kezdjük a végén, az összegzéssel. Olyan érzésem volt a képek megnézése után, mint Márai Sándor, "A gyertyák csonkig égnek" című könyvének elolvasását követően. Érteni vélem, hogy mitől volt olyan népszerű a maga idejében, tudom tisztelni a gondolatot, amelyet megjelenít, de a kifejezésmód enyhén szólva is avitt a számomra. Kincses "romantikus fotográfus"-nak nevezi Aszmannt, ami kétségkívül igaz, de szerintem túlságosan megbocsátó is.

A szerző egyik leginkább jellemző kifejezési eszköze a montázs, amelyben a valóságot az előtérben látható motívum, az eszmei mondanivalót pedig a háttérben, jelentős nagyításban megjelenő kép fejezi ki. Ebbe a sorozatba tartozik a kiállítás meghívóján is szereplő "Káin és Ábel" című kép is amely az egyik leghíresebb alkotása a szerzőnek (és amely ennek a stílusnak valóban az egyik legjobb darabja). Az interneten még két, ebbe a sorozatba tartozó képet találtam (a "Vágy" és az "Őrület" címűeket), a mélypontot jelentő "Párbaj"-t sajnos nem tudom megmutatni, de képzeljetek el a kép alsó harmadában két félmeztelen férfit, akik kifejezetten teátrális vivó mozdulatot tesznek (az egyik előrelépve támad, a másik visszalép és védeni próbál), miközben a fotó nagyobbik, felső részét egy bodorított hajú, fialal nő idealizált portréja foglalja el, aki az égre emeli a szemét ...

Aszman amúgy igyekezett lépést tartani a fejlődéssel. A kiállítás egy részében a 60-as években készült néhány képe látható, amelyeken igyekezett eltérni a hagyományos fotós megjelenítési formáktól, és a grafikai hatások elérésére törekedett a szolarizáció és a posterizálás segítségével. A mai, fotóboltos világban, ahol tényleg csak egy gombnyomás ezeknek a hatásoknak az elérésée, kicsit lesajnáljuk az ilyesmit, a maga korában, majdnem ötven évvel ezelőtt bizonyára nagyon formabontónak számítottak az itt látható képek. (Sajnos ezek közül sem tudok megmutatni egyet sem, mert nem találtam a neten, de higyjétek el nekem, hogy sokat azért nem vesztettetek vele.)

Essen azért szó az élményekről is! Legelőször is a Hortobágyon készült sorozatról, amelyet a kiállítás rendezői jó érzékkel rögtön az elejére tettek, így aztán nem fordul ki rögtön az ember a teremből. Noha a témaválasztás és olykor a megközelítésmód épp oly szentinemtális, már már tschikosch-gulasch hangulatú, mint a szerző egyéb, női magazinokba illő képeinél, több fotó valódi élményt jelent.

Így többek között Aszmann egy másik emblematikus képe, a "Küzdelem az Óriással", a maga nagy foltokkal dolgozó kompozíciójával vagy a "Vágtató ökörcsorda", amelyből sokat tanulhatunk a témakiemelő vágás témakörében. Gyönyörűek az egek, amelyeket fényképez, és remek szemmel látja meg a leghétköznapibb jelenetekben is a képi rendet.

Sajnos a két legnagyobb csemegét, az igazi kedvenceket ugyancsak nem tudom megmutatni, de csak ezek miatt is érdemes elzarándokolni Kecskemétre. Mindkép kép a fertőrákosi kőfejtőben készült. Az egyikük címe "Gyerekjáték", a másiké "Az ember és műve". Az előző két 6-8 év körüli fiút ábrázol, amint egy nagy követ cipelnek ketten. A háttérben a kőfejtés során kialakuló szabályos, mégsem unalmasan geometrikus formák szinte világító fehéren, az előtérben a két kicsi, görnyedt alak sötét foltja. A másik kép minden mesterkéltségnek tűnő beállítása ellenére is nagyon hatásos. A háttér itt is a kőfejtő szabályos-szabálytalan rendje, fényei és árnyékai, a kép alján pedig egy, a sziklákhoz képes parányi emberalak, amint magasba emeli a kőfejtő-kalapácsot. A kép didaktikájában persze az előzőekben bemutatott, szentimentális montázsokhoz hasonlít, itt mégis szépen összeáll a mondanivaló.

Ha Máraival hasonlítottam össze az elején Aszmannt, ez teszem a végén is. Az, hogy kifejezésmódját ma elavultnak esetleg érezzük, semmit nem von le az érdemeiből. Fontos megismernünk annak az útnak a korábbi szakaszait is, amelyen a fotográfia eljutott a mába. Öröm, hogy ebből a magyarok ilyen nagy számban kivették a részüket.

A bejegyzés trackback címe:

https://lato-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr60312103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marla Singer (Nóra) · http://balazsnora.hu 2008.01.26. 14:16:29

Hát, ... lehet, hogy én most ilyen nyilem-nyalom korszakomat élem, de az a viszonylagos felszínesség, amire kimondatlanul is, de céloztál, engem mégiscsk megérint valahogy. Érezehető a falanszter-hangulat, és ha nagyon közérthetően is, vagy szájbarágósan, vagy hogyismondjam .. van tálalva az üzenet, most nekem jól esik. Valóban nem olyan képek, amik egyediségük folytán évtizedek múltán is éles emlékek lesznek, de azért jók. Én egyébként ugyanígy vagyok Máraival is. Sokszor hangosan vitatkozom vele, mert szerintem nem elég mélyen vizsgálja a vizsgált problematikát, mégis, ha már foglalkoztatja az embert, akkor biztosan van benne valami jó... Barátnőm lakásának falán van egy monokróm festmény. Egy négyzet alakú kép, vastagon mázolva sötétszürke olajfestékkel. Kérdezem tőle: Ez művészet? Azt válszolta, hogy: -Az mindegy. A lényeg, hogy lehet beszélni róla.

tesztfoto · http://members.upclive.hu/falcsik.tamas 2008.01.27. 21:15:35

Jó ez az összefoglalód, többször tértem vissza a képekhez.

PekZo 2008.01.29. 08:59:02

A küzdelem az óriással képet ismertem tőle, egyébként ma már valóban idejétmúlt a szerkesztésmód, de mindenképpen fontos, hogy mikor készültek a képek, akkor nagyon is modernnek számítottak.
Az adat, amit írtál, hogy 50 magyar fotó volt a 2000 legtöbbet publikálóban, nem semmi teljesítmény.
süti beállítások módosítása